Westerkwartier

Centrumfonds (reclamebelasting) Leek op de lange baan geschoven

• Bladwijzers: 48 • Comments: 1200


LEEK-Niet alleen in Amerika zegeviert de democratie, ook hier gelden de meeste stemmen zoals bij de ondernemers in Leek. In juli van het vorig jaar waren de meeste leden van de Handelsvereniging Leek-Nietap het er over eens: alle ondernemers (gebruikers van een pand met reclame uiting) betalen jaarlijks 400 euro aan reclamebelasting. De gemeente Westerkwartier int de belasting en geeft het als subsidie terug voor promotieactiviteiten. Alleen de raad moet nog even akkoord gaan. Maar door ‘gemor’ uit de gelederen van ondernemers gaat het eerst niet door.

Op 6 januari is een voorstel voor invoering van reclamebelasting besproken in het Raadsoverleg. Hier sprak Dirk Donkerbroek van DeeDees Lederwaren in. Hij wees erop dat de Handelsvereniging de ondernemers die geen lid zijn niet vooraf heeft geïnformeerd over reclamebelasting. Donkerbroek: “Nu zou je kunnen stellen dat niet leden ook niet meepraten, op zich een conclusie waar ik niks tegen heb, ware het niet als je een traject in gang gaat zetten dat alle ondernemers aangaat in het centrum, dat je dan op zijn minst een morele verplichting hebt om iedereen ook vanaf het eerste moment te informeren. Maar in plaats van eens te onderzoeken waarom leden vertrokken zijn, duidt de HV ze liever aan als “Freeriders” (profiteurs die de contributie niet willen betalen). En dat vind ik toch wel een beetje een kwalijke zaak, en bepaalde ondernemers op die basis niet informeren vind ik veel te ver gaan”.

De meerderheid van de gemeenteraad is van mening dat het draagvlak in het centrum van Leek onvoldoende is aangetoond. Het voorstel wordt weliswaar ondersteund door de leden van de Handelsvereniging Leek-Nietap, maar van veel niet-leden is niet duidelijk of zij het plan steunen. De initiatiefnemers is nu gevraagd om voldoende draagvlak voor de plannen te creëren en aan te tonen. Bij voldoende steun van ondernemers, zal het voorstel opnieuw aan de raad worden voorgelegd. Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt er geen reclamebelasting ingevoerd in Leek. Zonder ondernemersfonds zijn veel minder middelen beschikbaar zijn voor een sterk aantrekkelijk centrum.

Hoewel het initiatief vanuit de ondernemersverenigingen komt, staat de gemeente wel achter het idee van een ondernemersfonds. Wethouder Elly Pastoor legt uit: “Een ondernemersfonds is van, voor en door ondernemers. Reclamebelasting is een instrument voor het voeden van een ondernemersfonds. De opbrengsten van deze belasting worden als subsidie uitgekeerd aan de stichting die het ondernemersfonds beheert. Met een ondernemersfonds kunnen gezamenlijke activiteiten voor ondernemers gefinancierd worden. Bijvoorbeeld evenementen, promotie, feestverlichting en bloembakken. Het doel is om meer bezoekers naar het centrum te trekken, het verblijfsklimaat te verbeteren en meer omzet voor ondernemers te genereren. Voor een sterk centrum is het van belang dat alle ondernemers bijdragen en samen met overheden en vastgoedpartijen zich hiervoor inzetten.”

Corona

Vanwege de coronacrisis zijn veel winkels en horecazaken gesloten en deze ondernemers  hebben het moeilijk. Dat zou er voor kunnen pleiten de invoering van reclamebelasting uit te stellen. Het ondernemersfonds zorgt echter niet alleen voor lasten, maar zal ook leiden tot meer sfeer, beleving en bezoekers in de centra. Het is onzeker hoe corona zich gaat ontwikkelen, wanneer alle winkels weer open kunnen en in welke mate het coronavirus een probleem zal worden voor activiteiten in de winkelcentra. In de verordening voor invoering van reclamebelasting is daarom opgenomen dat, in overleg met de betrokken ondernemersverenigingen, alsnog kan worden besloten de reclamebelasting in 2021 niet te heffen of een lager bedrag te heffen.

Promotie van het centrum van Leek is ook profijtelijk voor De Liekeblom. (Foto: Gemeente Westerkwartier)
48 aanbevolen
1 notes
200 views
bookmark icon

Geef commentaar

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *