MARUM-Als het aan coureur en internetondernemer Tom Coronel ligt kunnen de ondernemers in het Westerkwartier en Noordenveld de zaak sluiten en op internet verder gaan. Woensdagavond gaf hij het advies om dat niet alleen op het ‘ontvriendende’ Facebook te doen maar op Youtube. “Ga filmpjes maken met jezelf in de hoofdrol. Mijn vader heeft als ‘koffie-expert’ meer dan 100 miljoen kijkers gehad.” Hij vertelde aan 150 ondernemers in de Kruisweg te Marum, tijdens de bijeenkomst van de vier ondernemersverenigingen van Westerkwartier en Noordenveld, dat naast Youtube van alle social media gebruik moet worden gemaakt.
Coronel is coureur benadrukte hij aan het begin van zijn betoog. “Ik ben opgevoed met snelheid. Racen is mijn leven. Afgelopen week was ik nog in Zandvoort.” Tijdens het racen kan hij zijn drang om te winnen botvieren. Vooral met zijn tweelingbroer Tim Coronel heeft hij een enorme competitiedrang. Dat gaat tot en met de bar, wie kan de meeste drankjes drinken. “Houd het dan nooit op verzucht mijn vrouw geregeld. Nee dus, want ik geloof in competitie,” aldus Tom.
Dat geloof kwam hem goed van pas toen hij in 1999 na de internetbubble met webshops begon. Flatscreen.nl kwam naast wasmachines.nl, koelkasten.nl en ga zo maar door. “Iedereen lachte me uit. Ik zag mogelijkheden in een gesloten voordeur, terwijl je nog steeds kan kopen. De groei zat er goed in en in 2009 heb ik het bedrijf verkocht aan Wehkamp. Twee jaar geleden heb ik het teruggekregen. Gekregen ja, er moet wel iemand met bezieling aan het werk zijn, anders verloopt het.”
Tegenwoordig maakt Coronel tientallen filmpjes voor Youtube waarin hij artikelen aanprijst. En dat is precies wat hij de aanwezige ondernemers aanbeveelt om ook te gaan doen. “Frits Philips zei altijd ‘De markt is daar waar de mensen zijn’. Laatst sprak ik met een autohandelaar die de wagens met een video aanprijst en vijf keer sneller verkoopt.”
De vader van Tom is met zijn filmpjes als koffie-expert beroemd geworden. Meer dan 100 miljoen keer hebben kijkers hem koffie apparaten en koffiebonen zien aanprijzen. En dan verkoop je ook wel een aantal apparaten. Ondernemers hoorden het aan. “Tja, je hebt een jong gezin, staat van 9.00 tot 18.00 uur in de winkel, dan blijft er voor filmpjes maken weinig tijd over,” aldus een van de aanwezigen na afloop. Laat Tom dit niet horen, want om in de race te blijven moet je toch echt het internettijdperk omarmen. Een mooi voorbeeld van promo-video’s biedt Carwash Leek.