LEEK-Auto Egberts in Leek is één van de grootste aanbieders van elektrische auto’s in Nederland. Daar heeft het bedrijf speciaal op ingezet. Bijna honderd voertuigen en dat in het Westerkwartier. Tijdens het interview met Harm Nienhuis meldt eigenaar Gerben Weegenaar dat er weer acht elektrische voertuigen onderweg zijn. De auto’s zijn er, laden kun je overal, voorlopig nog geen wegenbelasting en bpm, lange levensduur, super voor het milieu en nagenoeg geen onderhoudskosten: alle seinen staan op groen, waarom nog aarzelen?
Nog voordat de elektrische auto massaal zijn intrede deed, had Harm Nienhuis zich er helemaal in verdiept. “Ik heb er ontzettend veel over gelezen, bezocht internationale congressen en sprak er met vele gebruikers over. In 2016 heb ik samen met andere ondernemers een Tesla gekocht, die we deelden met elkaar. De auto was met 100.000 euro niet goedkoop en de laadstructuur nog niet optimaal. In Frankrijk moest je goed kijken waar je weer kon opladen. Maar opladen is in heel Europa geen probleem meer.”
Harm is vorig jaar gestopt met het garagebedrijf in Midwolde. Hij was de Audi occasions leverancier van het Noorden. “Voor elektrische voertuigen had ik een deelconcept bedacht. Verspreid in het Noorden stonden 45 voertuigen klaar die je via een abonnement kon gebruiken onder de naam Easy Driving. Maar de stekker moest er helaas uit, omdat er tijdens de coronaperiode te weinig gebruik van werd gemaakt. Harm kijkt er met gemengde gevoelens op terug, want hoewel iedereen enthousiast was hebben de overheid en banken Easy Driving financieel niet geholpen en stil laten staan.
Druk bij Harm een knop over elektrisch rijden in en hij houdt niet meer op. Zelf rijdt hij een Nissan Leaf en deelt ook een Hyundai Kona binnen de familie. “Elektrisch rijden is de meest logische keuze die je kunt maken. Dat zeg ik tegen iedereen die op diesel of benzine rijdt, geen ervaring met elektrisch rijden heeft en er alleen van horen zeggen over heeft gehoord. Mensen vinden het moeilijk om te veranderen en zich aan te passen.”
“Laten we beginnen over de actieradius. Neem een Hyundai Kona, 600 kilometer met een half uur pauze. De meeste auto’ s hebben al meer dan 200 kilometer bereik, dat is 400 kilometer met een half uur pauze. Voor ritten in de omgeving kun je maar raak rijden. Stroom is duur is een ander argument dat je wel hoort. Ik betaal met € 0,36 een hoge stroomprijs per Kwh, maar in vergelijking met benzine ben je dan nog niet de helft kwijt. Als je zonnepanelen hebt is het rijden zelfs gratis. Ja, gratis.”
Wat Harm steekt is dat er in Nederland bijna 7 miljard(!) liter brandstof in een jaar wordt verstookt. En dat terwijl we hier onze ‘eigen’ brandstof voor het rijden van een auto kunnen opwekken. “Tachtig cent van een liter brandstof gaat direct naar olieproducerende landen, die van gekkigheid niet weten wat ze er mee moeten doen. In Ethiopië, een zonnig land, is de import van auto’s op fossiele brandstof verboden. Op die manier hoeven ze minder olie te importeren en wekken met zonnepanelen hun eigen ‘brandstof’ voor auto’s op en het geld blijft zo in het land”.
Elektrische motoren gebruiken 85 procent van de energie om de auto te laten rijden, een brandstofauto maar 30 procent! “Die 70 procent is warmte en wrijving verlies. Vergelijk het met een stofzuiger en een kettingzaag op benzine. De kettingzaag kun je niet aanraken, zo heet wordt die, de stofzuiger wel. Elektromotoren gaan ook veel langer mee: 600.000 tot 700.000 kilometer.”
Accu’s gaan ook lang mee, wel 15 jaar
“Accu’s gaan ook lang mee, wel 15 jaar. Een accu moet je je voorstellen als een enorm pakket aan oplaadbare AA batterijen. Netjes ingepakt met heel veel bedrading. Als er een storing optreedt, zit dat vaak in de bedrading die gerepareerd kan worden. Accucellen kunnen ook worden vervangen. Een accu vervangen is duur, repareren betaalbaar maar een motor vervangen of reparatie van een automaat is zeker net zo duur. En met een garantie vanaf acht jaar of 160.000 kilometer tot inmiddels al 10 jaar en 500.000 kilometer ben je gedekt. Dat krijg je niet op brandstofmotoren.”
Harm vergelijkt het rijden van een auto met verbrandingsmotor wel met een oude Nokia telefoon, de elektrische auto is een smartphone. “Met ons aanbod van elektrische auto’s lopen we voor de muziek uit. Maar laten we elkaar eerlijk in de ogen kijken en kiezen voor de meest efficiënte, logische en klimaatvriendelijke mobiliteit. Een liter benzine kost ook nog eens een kWh om het te maken.”
Reageren: Dat kan hieronder.