Vergane glorie Leekster transportbedrijf in ere hersteld

3
657
Peter Homan voor de gerestaureerde DAF waarmee het bedrijf van zijn familie heeft gereden.

LEEK-Transportbedrijf J. Homan en Zn beleefde aan de Kerkweg in Leek met 30(!) vrachtwagens en 40 man personeel in de jaren zeventig het hoogtepunt in hun bestaan. In 1928 is het bedrijf opgericht. 25 jaar geleden is het verkocht. Nazaat Peter Homan (47) uit Leek heeft dit jaar over de geschiedenis van het bedrijf een uitgebreid boek samengesteld. Daarin staat dat oprichter opa Jan Homan dagelijks naar Groningen reed en zelfs een hoedje voor een dame uitzocht. “Het hoedje viel ook nog in de smaak,” vertelt Peter.

Peter en veel van zijn neven hebben nog meegeholpen in het bedrijf. Zij waren de kinderen van de ‘jongens van Homan’: Arend, Eise, Meindert, Jaap, Ale en Geert. Eén zoon ging naar Amersfoort waar hij melkboer werd. Daar kwam schoonzoon Jan Glas voor terug die getrouwd was met dochter Hennie van Jan Homan. Jan begon het bedrijf in 1928 met een anderhalf tons T-Ford. Hij kocht de rechten voor de lijndienst tussen Groningen en Leek. Nadat hij een proefritje voor de huisarts had gemaakt en na betaling van 50 cent kreeg hij zijn rijbewijs.

Twee jaar later werd de Ford vervangen door een 6-cilinder Willy voor 1900 gulden. Daar kwam de bak van 400 gulden nog overheen. Dat waren voor die tijd forse bedragen. In de oorlog 40-45 werd de paard en wagen weer in gebruik genomen. De groei van het bedrijf is te danken aan de overname van bodediensten en lijndiensten. Dat moest ook wel om de zes jongens aan het werk te houden. Met de overname van het vervoersbedrijf ‘De Zwaluw’ uit Groningen in 1950 werd er gereden op Breda.

“Een oom van mij is voor het bedrijf naar Brabant verhuisd,” vertelt Peter. “Je deed er toen wel twee dagen over om heen en weer te rijden tussen Breda en Leek. Op het bodenterrein in Groningen hadden we een eigen kantoor. Hier werden goederen verzameld en vervolgens weer gedistribueerd. Mijn vader was de eerste van de zonen die bij opa kwam werken. Hij reed met een transportfiets door Groningen om goederen te brengen en te halen.” Naast het hoedje haalde opa ook medicijnen uit Groningen voor de mensen in Leek en omgeving. En als er een ziekte heerste nam hij wat extra mee, zodat hij sneller kon leveren. “Mensen kwamen ‘s avonds aan de deur om persoonlijke bestellingen door te geven,” herinnert Peter zich uit de verhalen van zijn vader.

De 50.000ste DAF werd persoonlijk door Hub van Doorne (tweede van rechts) aan de familie Homan overhandigd.

Net als heden ten dage bestond het bedrijf niet op zichzelf. De groei van de Fa. J. Homan en Zn. was mede te danken aan een aantal klanten in Leek en omgeving waaronder de Rodiac, producent van CV ketels. Netam Fruehauf bouwde dankbaar bakken en opleggers voor de firma Homan. Er werd met diverse merken wagens gereden, waaronder veel van DAF, onder meer geleverd door de ESA te Marum. Door te lang aan de ooit ingezette koers vast te houden, kwam het bedrijf eind zeventiger jaren in de problemen. Het werk liep terug maar er werden geen mensen ontslagen en de kosten werden hoger dan de opbrengsten. Dat betekende in 1981 het faillissement. Het bedrijf is in delen verkocht, deels aan familie, deels aan een externe partij. In 1984 is alles weer in handen van Meindert Homan en zijn 2 zonen gekomen.

Peter heeft in het bedrijf zijn eerste schreden op het gebied van beletteren van vrachtauto’s gezet. Een vertegenwoordiger van ESA zag wel dat hij het in de vingers had. Homan Reklame heet nu het bedrijf waar naast auto-belettering een veelvoud aan reclame uitingen wordt gemaakt. Gevestigd op een steenworp afstand van Smilda. Vroeger concurrent van Homan en thans een groot transport- en verhuisbedrijf.

In de loods van het reclamebedrijf staat net zo’n vrachtauto als waar zijn ooms ooit mee hebben gereden. Zeven jaar duurde het restaureren van de vrachtauto door Peter. Hij had het geluk dat de panelen die door Netam Fruehauf werden gebruikt bij iemand in Stroobos in de schuur stonden. De truck gaat nu op de weg voor oldtimerritten en de bak dient als riant onderkomen om in te overnachten. Het boek met de geschiedenis van het bedrijf en een uitgebreid overzicht van de vrachtwagens waar de Fa. J. Homan en Zn. mee heeft gereden is bij Peter te koop voor € 35.00 en te bestellen via e-mail: peter@homanreklame.nl

3 REACTIES

  1. Jazeker, op beide zijkanten stond een afbeelding van een zwaluw in vlucht.
    Ook stond er wel eens een zwaluw op de voorzijde van de laadbak. Uiteraard alleen op de vrachtwagens welke onder de naam DE ZWALUW hebben gereden. Op de bodewagens en vrachtwagens rijdend onder de naam GROWIN stond deze niet afgebeeld.

  2. Die verhuisd was naar Brabant was naar Waalwijk als ik me niet vergis. Kwamen ook altijd in Vervoercentrum Den Bosch Rietveldenweg. Ik was toen nog bijrijder bij Claassen Tilburg, de enige bijrijder

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in