LEEK-Integendeel, ErikJan Hommes is een en al stralende lach als hij zijn collega Esther Vrieling uit Nietap in het nieuwe Mondzorgcentrum Leek rondleidt. Kosten noch moeite worden gespaard om in Leek een ultramoderne tandartspraktijk neer te zetten. Zes behandelkamers, een geavanceerde operatiekamer, parkeergelegenheid met zonnepanelen, aparte foto-afdeling en meerdere ruimtes om instrumenten te steriliseren. En buiten een terras, waar het met een cappuccino net zo aangenaam vertoeven is als bij Cnossen aan het Leekstermeer. Ware het niet dat het wel een bezoek aan de tandarts blijft.
De bouw van Mondzorgcentrum Leek vordert vlot. In twee maanden tijd is in de wijk Oostindie het gebouw uit de grond gestampt en zijn binnen de diverse ruimtes al te onderscheiden. Tandarts ErikJan Hommes laat collega Vrieling zien waar zij op 2 januari 2018 aan de slag gaat. “En foto’s worden in deze ruimte gemaakt,” legt Erik uit. “Moet ik daar dan apart met de patiënt naar toe gaan,” vraagt Esther. “Nee, foto’s maken doet voortaan de assistente.”
Het getuigt van de moderne aanpak door Erik Jan Hommes, die nu nog praktijk aan de Hulstlaan houdt. Hij is ambitieus en wilde eigenlijk chirurg worden. Als tandarts specialiseerde hij zich in chirurgische ingrepen als implantologie. Enthousiast laat hij de aparte operatiekamer zien. “In deze ruimte is de luchtdruk hoger dan buiten, waardoor hij altijd steriel is. Leeksters hoeven voor ingewikkelde ingrepen straks niet meer naar een ziekenhuis worden doorverwezen en worden sneller behandeld.”
In het gebouw werken straks vier tandartsen, twee mondhygiënisten en vijf assistenten. Dankzij een warmtepomp en zonnepanelen op de parkeerplaats is het gebouw straks energie-neutraal. In de wachtruimte is koffie en thee verkrijgbaar.
Esther Vrieling(64) gaat nog een jaar in het nieuwe gebouw aan de slag. Ze kampt met lichamelijke klachten. “Ik zou nog wel langer door willen gaan, maar voor mij is dit een mooie afsluiting. Het moderne mondzorgcentrum staat in schril contrast met de praktijk die ik in 1989 van tandarts Dol overnam. Ik moest bijvoorbeeld handmatig alle postcodes van de patiënten opzoeken toen die werden ingevoerd. Computers waren er ook niet, nu kunnen patiënten zelf afspraken inplannen.”