Nieuw plan voor Faner spoorviaduct Zuidhorn

ditisWesterkwartier

ZUIDHORN-Al meer dan honderd jaar vormt de ijzeren spoorbrug over de Fanerweg  de oostelijke toegangspoort tot het Westerkwartier. Meer dan 7000 voertuigen gaan er dagelijks onderdoor. Het ‘ijzeren’ beeldmerk verdwijnt eind dit jaar, want het spoor moet geschikt worden gemaakt voor twee sneltreinen per uur. Voor het vervangen van de spoorbrug rekent ProRail minstens een jaar. Dat geeft te veel overlast en daarom wordt nu aan een nieuw plan gewerkt.

De termijn om wijzigingsvoorstellen (zienswijzen) voor het Spoorplan Noord Nederland in te dienen is voorbij. Net een dag voor de sluitingsdatum van 12 januari diende het gemeentebestuur van Zuidhorn haar zienswijze in. Daarin worden de zorgen van de inwoners verwoord over het afsluiten van de Fanerweg tijdens de aanleg van een nieuwe spoorbrug. Dit levert veel doorgaand verkeer door het dorp op dat niet via de nieuwe brug over het Van Starkenborghkanaal en Grijpskerk naar bijvoorbeeld Oldekerk, Niekerk en Grootegast wil rijden. Ook Enumatil is aan de beurt voor verkeer van en naar Groningen en de A7. Het gemeentebestuur vindt stremming van maximaal een half jaar aanvaardbaar.

Taeke Boersma

Inwoner en architect Taeke Boersma heeft een alternatief plan voor de Faner spoorbrug ingediend dat door het gemeentebestuur is overgenomen. Boersma: “Mijn voorstel is om de fietsers niet meer onder de spoorbrug te laten fietsen, maar een fietspad aan de ‘Groninger kant’ langs het spoor richting dorp aan te leggen. De nieuwe onderdoorgang is erg nauw, zowel voor de fietser als voor het wegverkeer. Door het weghalen van het fietspad wordt hij ruimer, mooier en goedkoper. Als ze ook nog groene taluds maken, in plaats van betonnen keerwanden zoals nu het geval is, dan wordt het een mooie toegangspoort naar het Westerkwartier.”

Om de 10.000 reizigers per jaar met de trein te kunnen blijven vervoeren komen er twee sneltreinen per uur tussen Groningen en Leeuwarden. Die stoppen niet in Zuidhorn. Het gemeentebestuur wil dat de sneltrein ‘ s middags wel stopt, omdat de ‘ pendeltrein’ naar Groningen alleen ‘ s morgens rijdt.

Alle zienswijzen die zijn ingediend worden nu door het projectbureau van de provincies Groningen en Friesland bekeken. Zij zijn opdrachtgever en de werkzaamheden worden door ProRail uitgevoerd. Projectleider Daniel Koelikamp van de provincie Groningen laat weten dat een extern bureau al aan het werk is met een alternatief plan voor de Fanerweg. “Begin februari komen we met een nieuw plan. Dat we dit al in gang hebben gezet heeft alles te maken met de termijn van afsluiting. Een jaar is inderdaad lang als dat sluipverkeer genereert door het dorp en langs twee scholen. We denken nu aan een bouwmethode waarbij het viaduct na voorbereidende werkzaamheden in een keer wordt neergezet.”

Te laat opleveren spoor:
100 gulden boete per dag

Noch de koeien die overstuur raakten en minder melk gingen geven, noch geluidsoverlast, noch vrouwen die klaagden over de vieze was door de rookwalm van de locomotief brachten 150 jaar geleden de planners van de aanleg van de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden van de wijs. Nee, het was de scheepvaart die niet gehinderd mocht worden door de aanleg van spoorbruggen. Voor werkzaamheden aan het Hoendiep en de Vaart van Dockum naar Stroobos stond maximaal 10 weken. Elke dag te laat leverde de voorganger van ProRail een boete van 100 gulden per dag. Nu is het gemeentebestuur van Zuidhorn al blij dat de werkzaamheden aan de Faner spoorbrug niet een jaar, maar een half jaar duren.

 

Meer artikelen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Laatste artikelen